Много от начинаещите не знаят всъщност какво се случва с тялото им когато тренират. Тук искам да се опитам да им обясня моята теория.Една от основните ползи за здравето от тренирането е, че то помага за нормализиране нивата на глюкоза, инсулин и лептин, като оптимизира чувствителността на рецепторите за инсулин/лептин. Това е може би най-важният фактор, който оптимизира вашето здраве и предотвратява хроничните заболявания. Но тренирането въздейства на тялото ви и по безброй други начини – както пряко, така и непряко. При него дори и най-неочакваните странични ефекти са почти сигурно благотворни.Например, страничните ефекти от тренирането могат да бъдат, но не се ограничават до:

  • Подобрена сексуална функция
  • Промени в изразяването на гените
  • По-изчистена кожа
  • Подобрено настроение
  • Подобрен сън

Когато започнете да тренирате, в тялото ви  настъпват следните промени:

  • Мускули, които използват глюкоза и АТФ (аденозинтрифосфат) за свиване и движение. За да произвежда повече АТФ, на тялото ви му трябва повече кислород, така че с учестяване на дишането сърцето ви започва да изпомпва повече кръв към мускулите. Ако няма достатъчно кислород, вместо това ще се образува млечна киселина. Миниатюрни разкъсвания в мускулите ви ги карат да израстват и заякват, докато се възстановяват.
  • Бели дробове – докато мускулите ви плачат за повече кислород (до 15 пъти повече кислород, отколкото когато почивате), дишането ви се зачестява. Когато мускулите, обграждащи белите ви дробове, не могат да се движат по-бързо, вие достигате своята VO2 max – максималната ви възможност да използвате кислород. Колкото по-висока е вашата VO2 max, толкова по-здрави сте.
  • Сърце – както споменахме, с физическата активност се зачестява и сърдечният ви ритъм, за да пренася повече окислена кръв към мускулите. В колкото по-добра форма сте, толкова по-ефективно ще може сърцето ви да прави това, което ви дава възможност да тренирате по-продължително и усилено. Като страничен ефект, тази повишена ефективност ще понижи сърдечния ви ритъм, когато почивате. Кръвното ви налягане също ще се понижи в резултат на формирането на нови кръвоносни съдове.
  • Мозък – повишеният приток на кръв също така влияе благоприятно и на вашия мозък, като почти моментално го кара да функционира по-добре. В резултат на това, вероятно е да се чувствате по-съсредоточени след тренировка. Освен това, редовното трениране допринася за израстването на нови мозъчни клетки. Тези нови мозъчни клетки помагат за подобряване на паметта и познавателната способност във вашия хипокампус, един от основните центрове на паметта в мозъка.

„Когато тренирате редовно, мозъкът ви свиква с този чест приток на кръв и се адаптира, като включва или изключва определени гени. Много от тези промени подобряват функционирането на мозъчните клетки и ви предпазват от Алцхаймер, Паркинсон и дори от инсулт, и предотвратяват упадъка, свързан с възрастта.”

  • Освен това се задействат и редица невротрансмитери, като ендорфини, серотонин, допамин, глутамат и ГАБА. Някои от тях са добре известни с ролята си в контролирането на настроението. В действителност, тренирането е една от най-ефективните стратегии за предотвратяване и лекуване на депресия.
  • Стави и кости, тъй като при трениране те могат да издържат на натоварване или 6 пъти колкото вашето тегло. Пиковата костна маса настъпва в зрелостта и след това започва бавен упадък, но тренирането може да ви помогне да поддържате костната си маса здрава, докато остарявате.

Упражненията с вдигане на тежести са едни от най-ефективните средства срещу остеопорозата. Костите ви са много порести и меки, и с напредването на възрастта те могат лесно да изгубят от своята плътност и поради това да станат по-крехки, особено ако не сте активни.


Здравето на мозъка ви е пряко свързано с тренировките

 

„Започнете ли да тренирате, мозъкът ви разпознава това, като момент на стрес. С учестяването на сърдечния ритъм, мозъкът си мисли че или се борите с врага, или бягате от него. За да предпазите себе си и мозъка си от стрес, вие отделяте протеин на име BDNF (мозъчен невротрофичен фактор). Този BDNF предпазва и възстановява невроните, свързани с паметта, и действа като копче за рестартиране. Затова толкова често се чувстваме спокойни и изпълнени с яснота след тренировка,” пише Лео Уилдрич. Същевременно мозъкът ви отделя и ендорфини – друг химикал, свързан със стреса. Според изследователя М.К. Макговерн, ендорфините свеждат до минимум физическата болка и дискомфорт, свързани с тренирането. Те са отговорни и за усещането за еуфория, което много хора изпитват, когато тренират редовно.

От много години учените са свързвали ползите от физическите упражнения със здравето на мозъка, но по-скорошни изследвания сочат, че двете не са просто свързани, а по-скоро това е Връзката. Доказателствата сочат, че физическите упражнения ви помагат да изградите мозък, който не само устоява на свиване, но и увеличава когнитивните способности. Тренирането поощрява мозъка ви да работи на пълна мощност, като кара нервните ви клетки да се умножават, с което подсилва тяхната взаимовръзка и ги предпазва от вреда. Тук действат много механизми, но някои от тях са по-добре разбрани от други.

Подмладяващата роля на мозъчно-извлечения невротрофичен фактор (BDNF), активира мозъчните стволови клетки, за да се превърнат в нови неврони. Той също така задейства и много на брой други химикали, които подпомагат невралното здраве. Освен това, тренирането предпазва мозъка ви чрез:

  • Отделяне на предпазващи нервите съединения
  • Подобрено развитие и оцеляване на неврони
  • Понижен риск от заболявания на сърцето и кръвоносните съдове
  • Променя начина, по който вредните протеини се задържат в мозъка ви, което изглежда забавя развитието на Алцхаймер

 

Гладуването и тренировките задействат обновяване на мозъка

Ако водите неактивен начин на живот, не губете надежда.

„Ако човек е водил много неактивен начин на живот, първите 20 минути от раздвижването крият най-много ползи за здравето. Така животът ви се удължава и рискът от заболяване се понижава – и всичко това през първите 20 минути от тренировката.”


Подобни статии

16/05/2018

„Не искам...

Това са думи на повечето мои клиенти от женски...

0

03/05/2018

Защо да...

Защо тренираме? Каква е причината да ходим в...

0

11/04/2018

Колко протеин...

Подвеждащ въпрос. (☺) Протеинът не се “взима”,...

0

02/04/2018

Таня Савова:...

Спортът – какъв е най-точният начин за...

0

05/03/2018

Познаваш ли...

Храната не е просто храна. Тя е гориво, пратеник,...

0